I dag fick vi en lite ovanligare förfrågan från en begravningsbyrå i Angered. De ville hyra en stor och helst amerikansk begravningsbil eftersom deras hade gått sönder helt oväntat. Naturligtvis hade vi inga sådana fordon hos oss men vi tyckte att vi kunde försöka hjälpa till. Vi fick faktiskt tag i en privatperson som var villig att ställa upp och låna ut sin bil till oss. Ägaren hade själv importerat bilen från USA på 80-talet och bilen hade tjänstgjort som begravningsfordon sedan 60-talet. Det passade perfekt enligt önskemålen för vår begravningsbyrå i Angered. Deras kund blev enligt utsago mycket glad och tacksam över att detta löst sig. Makan till den avlidne, var född amerikan och hade som sista önskan att bli förd till sin vila, i ett amerikanskt begravningsfordon. Vi var givetvis mycket glada att kunna hjälpa till.
Lite historia om begravningsbilar…
Begravningsbilar var ursprungligen hästdragna, men tysta elektriska motordrivna vagnar infördes och hästar började fasas ut som transport. Bensindrivna begravningsfordon började att tillverkas från 1909 i USA. Motordrivna likbilar blev mer allmänt accepterat under 1920-talet. De allra flesta begravningsbilar sedan dess har baserats på större, mer kraftfulla bil chassi, generellt behåller bilen den främre änden och eventuellt även framdörrarna, men med en annan kaross bakåt för att kunna innehålla kistan. Några tidiga likbilar tjänade också som ambulanser, på grund av den stora lastkapaciteten i den bakre delen av fordonet.
Vilka fordon passar bäst?
Lyxigare märken av olika bilmodeller används som bas; de allra flesta av begravningsfordon i USA och Kanada är Cadillac och Lincoln. I Europa är det Mercedes-Benz, Daimler, Jaguar, Opel, Ford, Vauxhall Motors och Volvo som är de vanligaste. Tidigare har man även använt Rolls-Royce bilar och konverterat men kostnaderna anses vara alldeles för höga.
Cadillac producerade vad som kallades ett ”kommersiellt chassi”. Det var en förstärkt version av den långa hjulbasen hos Fleetwood limousine, för att klara av att bära den extra vikten av kaross, akterdäck och last. Cadillac kommersiella chassi var betydligt lägre än personbilsramen och med sitt sänka akterdäck underlättade det lastning och lossning. De levererades som ofullständiga bilar till karosseritillverkare för slutmontering.
Idag är de flesta begravningsfordon tillverkat av konverterade sedanmodeller på sträckt axelavstånd. Ford Motor Company säljer en Lincoln Town Car med ett speciellt ”likbilspaket” strikt till karosseritillverkare. Det levereras utan baksäte, bakre interiör, eller bakruta. Detta paket har har också en kraftig fjädring, bromsar, avgiftssystem och däck och var en gång vad som satt i en modifierad Ford SUV chassi med en lastbilsmotor.
Det verkar som om inga förfrågningar är för konstiga. Kanske blir det fler begravningar i Angered i framtiden, då hjälper vi gärna till igen!